محمود امانی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید:

هیچ فناوری نمی تواند جای مدرسه را پر کند؛ مدرسه محل یادگیری زندگی اجتماعی است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در جمع دانش آموزان دبیرستان ماندگار عفاف منطقه 5 تهران گفت: محیط مدرسه نباید برای شما به یک مکان عادی و معمولی تبدیل شود چون کسانی که مدرسه را درست کرده اند هر آجر را به عشق پیشرفت و ترقی شما روی هم گذاشته اند.

دکتر محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید که در دبیرستان ماندگار عفاف منطقه 5 تهران برگزار شد گفت: هفته دفاع مقدس و بهار تعلیم و تربیت را به شما عزیزان تبریک عرض می کنم. سه نکته را خدمت شما عزیزان عرض می کنم. این که یکی چرا به مدرسه می آئیم؟ هر کسی ممکن است به این سوال جوابی بدهد. از دید من ما به مدرسه می آئیم تا دوستان خود را ببینیم.

وی افزود: بهترین سرمایه ای که انسان از مدرسه با خود می برد، دوستان صمیمی است که پیدا می کند. دوستان صمیمی عین خانواده انسان می مانند هر جا کاری و یا مشکلی پیش بیاید خالصانه به کمک همدیگر می آیند.

امانی تاکید کرد: تا می توانید ارتباطات با دوستانتان را قوی کنید. هر چه بیشتر دوست داشته باشید انگار پایه های زندگی شما محکم تر شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: بعضی ها سوال می کنند آینده مدرسه با آمدن هوش مصنوعی چه خواهد شد؟ بنابراین هیچ فناوری نمی تواند جای مدرسه را پر کند چون مدرسه محل یادگیری مهارت های اجتماعی است. دانش آموزان در مدرسه یاد می گیرند چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و مسئولیت پذیری، حقوق شهروندی، مشارکت و همراهی در تحولات اجتماعی و ... را در مدرسه یاد می گیرند.

وی افزود: دوستان مدرسه خیلی خاص اند چون دوستی شان خالصانه است و نفع شخصی در آن نیست.

امانی اظهار داشت: در فضای مجازی، یادگیری قابل انجام است، اما دوستی، مدرسه می خواهد. مدرسه به شکل فیزیکی این طوری باقی خواهد ماند ولو اینکه یادگیری در فضاهای دیگر انجام بشود. یعنی فناوری هم بیاید، نیاز بهدوستی ها از بین نمی روند. برای اینکه دوست و همدم پیدا کنیم باز هم به مدرسه می آئیم تا رفاقت هایمان تشکیل و سرمایه زندگی مان باشد. دوستان محرم اسرار ما در طول زندگی هستند.

نکته سوم اینکه 53 مدرسه ماندگار در کشور داریم. برخی از مدارس به خاطر ساختمان خاص، قدمت و افراد برجسته ای که در آنها تربیت شده اند مانند مدرسه البرز، سعادت، مارکار و... اینها مدرسه هایی هستند که قدمت نزدیک به صد سال دارند.

وی اظهار داشت: بعضی از مدارس ماندگار شده اند که تاثیر خاصی در جریان جامعه داشته اند مانند مدرسه دارالفنون... اما این مدرسه یعنی مدرسه عفاف از این رو خاص شده است که یک مدیر در طول دوره مدیریت طولانی مدت خود، این مدرسه را از کف به سقف رسانده است.

من آمده ام که شخصاً از زحمات خانم رمضان پور به عنوان مدیر این دبیرستان به خاطر کار عظیمی که انجام داده است و فضای دوست داشتنی و رشد دهنده ای که فراهم آروده تقدیر و تشکر کنم.

امانی ابراز داشت: سوم اینکه ابرو باد و مه خورشید دست بدست هم داده اند تا شما امروز بیایید اینجا.یعنی پدر و مادرهای شما با هزاران امید از رفاه، آسایش، آرامش و راحتی خود زده اند تا شما ها این طور با نشاط بیایید و درس بخوانید.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: معلم ها موضوعات فراوانی برای شما تدارک دیده اند. تابستان بیکار نبوده اند شما به منزله مهمانان آنها هستید. معلم های شما در طول تابستان برای شما طراحی آموزشی کرده اند یعنی چگونه درس بدهند؟ درس را از کجا شروع کنند؟ از چه رسانه هایی استفاده کنند؟ چگونه تدریس کنند؟

امانی افزود: عده ای هم از جان خود گذاشتند تا شما با امنیت، آرامش و راحتی بیایید سر این کلاس ها بنشنید در اصل یک کشور خود را برای اینکه شما با آرامش و آسایش سرکلاس های درس حاضر شوید، بسیج است. همه اینها به شما امید بسته اند و نباید امید آنها را نا امید کنید.

وی افزود: باید تلاش کنید به نقطه ای برسید که شایسته رسیدن به آن نقطه هستید. در سند تحول بنیادین دانش آموزان را وصف کرده است که بچه های ایران می خواهند به چه قله ای برسند؟ در سند تحول بنیادین، دانش آموز یک انسانی است که هم از لحاظ دینی و هم از لحاظ جسمی قوی، سالم، توانمند، اهل ورزش، تحرک بدنی خوب، روح سالم و در کنار آن از نظر فناوری، اخلاق، سیاسی، اجتماعی، هنری و زیبایی شناسی رشد کرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر برای رسیدن به این شش ساحت برنامه مناسب و منسجم داشته باشید در همه این زمینه ها می توانید بهترین باشید.

امانی ابراز داشت: مدرسه نباید برای شما به یک مکان عادی و معمولی تبدیل شود چون کسانی که این مدرسه را درست کرده اند هر آجر را به عشق پیشرفت و ترقی شما روی هم گذاشته اند.

امانی در گفت و گو با معلمان این مدرسه اظهار داشت: شما سکان داران نظام تعلیم و تربیت هستید. خانواده ها بهترین ثمره زندگی خود را در اختیار شما گذاشته اند تا شما بتوانید از آنها انسان هایی توانمند، اثربخش و موثر در روند تحولات اجتماعی بسازید.

وی اظهار داشت: شما معلمان هستید که به دانش آموزان انگیزه یادگیری و تلاش برای کسب دانش و معلومات بیشتر می دهید. تلاش و کوشش شما برای تربیت این دانش آموزان ثمره اش به بچه های خودتان هم بر می گردد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: ثبات مدیریت یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد البته مدیریتی که بتواند باعث ایجاد تحول مثبت در روند تعلیم و تربیت مدرسه شود.